26 Jun 2010

Propaganda Media

Sebentar tadi saya baru menonton iklan yang mempromosikan siaran Piala Dunia 2010 di TV1 dan TV2 (RTM). Iklan tersebut berkisar tentang dua beranak (mungkin ayah dan anak) membeli peti televisyen yang baru semata-mata untuk menonton siaran piala dunia. Mereka terpaksa mendayung sampan yang agak 'ngeri' untuk pulang ke rumah mereka. Apabila saya menonton iklan tersebut, saya tersenyum sendirian teringatkan perasaan saya sebelum tiba di Sarawak ini. Begitulah yang saya bayangkan, perlu mendayung sampan yang se'ngeri' itu.

Namun, sangkaan itu meleset sama sekali kerana pengangkutan air di sini adalah pengangkutan utama. Sampan sebegitu hanyalah untuk kegunaan peribadi dan hanya digunakan untuk perjalanan yang berhampiran dengan kawasan kampung sahaja. Kebanyakkan kampung-kampung di sini adalah di pinggir sungai.

Pengangkutan air di sini menggunakan feri-feri panjang yang dipanggil 'ekspres' untuk pergi ke mana-mana destinasi. Namun, ada sesetengah yang menggunakan speed boat yang boleh memuatkan 20 orang dalam satu masa. 'Ekspres' di sini sangat selesa dan ada juga 'ekspres' yang menyediakan minuman kepada penumpang.

Di sini saya 'upload'kan beberapa keping gambar keadaan sebenar pengangkutan air di Sarawak.



Feri panjang yang dipanggil ekspres


Ekspres dari sisi


Pemandangan di dalam ekspres


Sesetengah tempat perlu menaiki speed boat


Feri untuk menyeberangi sungai


Pemandangan di atas feri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan pendapat anda