12 Januari 2010

Cabaran - Part 1


"Bangun, selamat pagi cikgu." Laung ketua kelas.

"Selamat pagi cikgu." Diikuti oleh seorang murid lain.

Itulah situasi dalam kelas tahun 2. Hanya dua orang sahaja murid. Seorang lelaki dan seorang perempuan. Frankie Pantal dan Chrischerlyn. Kedua-duanya Iban.

"Best la ko murid tak ramai." SMS seorang teman.

"Seronok la kalu macam tu, takde beban kerja." SMS seorang kawan.

"Takyah target tinggi-tinggi." SMS seorang rakan.


Kedengaran seperti mudah. Dua orang. Kerja senang. It's simple like A, B, C. Aku juga berfikiran sepeti itu. Dua orang lagi senang nak fokus. Tanggapan awal sentiasa silap. Kali pertama masuk kelas. Betul. Kedengarannya mudah, murid kurang, tidak lebih daripada 5 orang dalam satu kelas adalah kerja mudah bagi seorang guru. Aku pun berfikiran seperti itu pada awalnya. Tetapi, selepas sesi p/p pertama aku, aku terasa 'kesenangan' ini ada cabarannya tersendiri. cabaran ini tidak sama dengan cabaran sekolah luar bandar, sekolah bandar atau sekolah elit.

Aku bagaikan terpaku semasa berada di dalam kelas. aku menjadi buntu untuk berkata-kata. Walaupun aku mempunyai pengalaman mengajar sebagai guru pelatih di tiga buah sekolah yang berbeza, yang mempunyai bilangan murid rata-rata 30 orang, tetapi 30 orang murid dan 5 orang murid amat berbeza cabarannya. semangat aku menjadi luntur. Bayangkan dalam kelas yang mempunyai 30 orang murid, tetapi yang hadir hanya tiga orang. 27 orang murid yang lain demam, M.C, ponteng, cuti rehat. Apa perasaan seorang guru? Begitulah cabarannya.

Situasi ini adalah situasi baru yang belum aku jumpa semasa pratikum. Aku perlukan sesuaikan diri dengan keadaan ini. aku perlu kuasai betul-betul mood murid. Kalau murid yang tidak mempunyai motivasi untuk belajar, aku perlu memotivasikannya untuk belajar. Ini kerana, persekitaran kelas termasuk rakan tidak membantu dalam proses mempengaruhi keinginan belajar. Kalau ketiga-tiga orang tidak bermotivasi, ketiga-tiga akan out.

Berlainan dengan kelas yang mempunyai 30 orang murid. Mustahil seramai 30 orang murid tiada motivasi untuk belajar. Sekurang-kurangnya hanya sekumpulan murid (5-6 orang) yang malas, tiada keinginan, kurang motivasi untuk belajar. Murid-murid yang lain akan terus bermotivasi dan berkeinginan untuk belajar. Dengan persekitaran yang begitu, tidak mustahil sekumpulan murid nakal ini akan terpengaruh dengan murid yang lain.

Cabaran buat aku. Aku ditugaskan mengajar bahasa Melayu, bahasa kebangsaan. Tetapi, sekolah aku adalah sekolah kawasan suku kaum iban. Kesemunya berbangsa Iban yang menggunakan bahasa Iban sebagai bahasa utama, bahasa pertuturan mereka. mereka boleh membaca dan menulis dalam bahasa Melayu. Ada sesetengah daripada mereka boleh membaca dengan lancar. Namun, mereka hanya boleh membaca dan menulis dengan baik tetapi mereka tidak memahami apa yang dibaca, apa yang ditulis. Ibarat aku membaca Al-Quran. Aku lancar membaca Al-Quran, tetapi aku tidak mengerti maknanya melainkan aku merujuk kepada kitab tafsir. Inilah cabaran terbesar aku. Aku perlu mempunyai sebuah kitab tafsir bahasa melayu, Kamus Dewan.

Di mana kitab aku? Aku lupa membawanya. Sekarang aku hanya merujuk kepada memori jangka panjang aku. Aku harap aku boleh membantu anak-anak suku kaum Iban mengenali bahasa Melayu dengan lebih mendalam. Aku juga perlu mempelajari bahasa Iban yang kedengaran seperti bahasa Jepun.

"Nama gagat deq?" Maksud, kamu tengah buat apa? Frasa Iban yang aku belajar daripada Frankie, murid tahun 2.

Give and take.

Aku mengajar, aku belajar. Kamu belajar, kamu mengajar.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan pendapat anda