10 Januari 2010

Sarawak Bumi Kenyalang


Sarawak Bumi Kenyalang? Tapi di mana burung kenyalang, tidak pernah nampak pun walau seekor. Ah.. Itu dulu. Sama seperti Terengganu yang terkenal dengan penyu. Itu dulu, sekarang nak tengok penyu bertelur susah nak jumpa.


Sekarang aku berada di negeri Sarawak. Negeri yang tidak pernah aku sampai. Berada disini sebagai seorang guru. Fisrt posting aku disini. Tempat yang tidak pernah aku angan-angankan. Disini rezeki aku berada. Disini tempat dimana aku mencari rezeki dan mendidik anak-anak suku kaum Iban.

SK Bakerkong Daro. Sekolah kurang murid yang hanya mempunyai 19 orang murid dan 11 orang guru. Pertama kali berada disini, aku berasa kurang selesa. Tempat baru, budaya baru, cara baru, orang baru, pengalaman baru semuanya baru.

Walaupun tempat aku dikategorikan sebagai P2, iaitu kawasan susah hidup, tapi aku mempunyai kemudahan yang agak selesa. Hanya bekalan air disini terhad. Hanya bergantung kepada air hujan. Sekarang adalah musim hujan. Boleh dikatakan bekalan masih ada, dan tidak putus. Musim kemarau yang mendatang aku risaukan. Bagaimana keadaannya. Menurut cikgu-cikgu disini, pada musim itu, bekalan air adalah terhad dan hanya digunakan untuk perkara-perkara penting sahaja. Mandi, masak, minum, wudhu'. Pakaian dibasuh dalam keadaan berjimat. Basuh motor bukan perkara penting.

Kawasan Bakerkong ini adalah kawasan suku kaum Iban. Majoriti adalah kristian. Hanya sebuah keluarga Islam dalam kalangan mereka. Ayah, ibu dan seorang anak mereka. 11 orang guru, sembilan guru yang beragama Islam, enam daripadanya berasal dari semenanjung termasuk aku. Solat jumaat darurat untuk didirikan. Masjid terdekat adalah lebih kurang 10 km dari tempat aku. Tetapi, kawasan tersebut mempunyai tidak lebih daripada 40 orang muslim, masih lagi dalam keadaan darurat untuk bersolat fardhu jumaat.

Jumaat pertama aku disini, aku pergi ke masjid tersebut. Untuk melihat suasana masjid. Hanya terdapat 16 orang ma'mum. Mereka masih lagi menunaikan rukun-rukun solat jumaat. Dimulai dengan 2 khutbah. Mereka akan menunaikan solat jumaat 2 rakaat. Kemudian, mereka akan menunaikan solat fardu zohor 4 rakaat. Solat serta khutbah jumaat sekadar menghormati seruan agama pada penghulu hari.

Inilah keringanan dalam beribadat. Walaupun perkara ibadat itu wajib dan fardhu, tapi ada waktu dan tempatnya ianya dipermudahkan. Allah Maha Mengetahui kekuataan dan kelemahan setiap hambaNya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan pendapat anda